Festival der Bestuurskude
De VB organiseert jaarlijks een Festival der Bestuurskunde, een groots evenement rondom een actueel thema, met keynotes, lezingen, workshops en reflecties.
Festival 2016: ‘De opgave centraal: publieke waarde creëren door grenzeloos besturen'
Op 21 september 2016 werd het 13e festival georganiseerd in de Maassilo in Rotterdam. Het thema was ‘De opgave centraal: publieke waarde creëren door grenzeloos besturen’.
Vluchtelingen, arbeidsmigratie, multiprobleemgezinnen, jongeren met afstand tot de arbeidsmarkt, medisch-technologische innovaties, ondermijnende criminaliteit, klimaatadaptatie, langdurige zorg, energietransities. Het zijn stuk voor stuk vitale maatschappelijke opgaven die geen organisatie alleen aankan. Ze vragen op het gezamenlijk creëren van publieke waarde, door grenzeloos besturen.
Dat vereist andere sturingsfilosofieën en werkwijzen. Het vergt ook ‘creatieve destructie’ van de manier waarop wij geldstromen, informatie-uitwisseling, verantwoordingsprikkels en de interactie met burgers en bedrijven organiseren. Tijdens het VB Festival 2016 onderzochten we hoe bestuur waarin de opgave centraal staat eruit ziet. Dat gebeurde middels verschillende werkvormen en thema’s:
- Twee opgavensessies over concrete maatschappelijke opgaven (schuldhulpverlening en duurzame energie);
- Een tiental workshops van een variëteit aan organisaties (onder andere NSOB, Stichting Lezen en Schrijven, ROB, CZ), waarin ruimte is voor debat en strategische reflectie;
- Lezingen van prominente bestuurders, waaronder Deltacommissaris Wim Kuijken, José Manshanden (themadirecteur Sociaal van de gemeente Utrecht en Overheidsmanager 2015),Adriaan Visser (wethouder Rotterdam) en Annemieke Nijhof (CEO Tauw).
Festival 2015: Ongemakkelijke Tijden: Ontwrichtende Innovatie en Nieuw Bestuur
De kennispositie en organisatiemogelijkheden van burgers zijn het afgelopen decennium enorm versterkt. We kennen de voorbeelden van Uber in de taxibranche, AirBnB in de hotelbusiness, Spotify en E-books voor de cd- en boekenwinkel en Zelfverkoop en Funda in de makelaardij. Maar de ontwikkelingen gaan verder. Wat als Zora de zorgrobot thuishulp wordt? Wat doet het met een stad wanneer internet en big data worden ingezet om veiligheid en een prettig bestaan te bevorderen? Wat wordt de impact van zelfrijdende auto’s? En bovenal: wat wordt dan nog de rol van de overheid? Tijdens dit festival verkennen we de positieve kanten van de ontwikkelingen, zoals de voorbeelden van een toenemende kracht van burgers.
Festival 2014: De 3D-gemeente: Van eenheidsstaat naar maatwerkstaat?
In de aanloop naar de ‘3D-operatie’ (nieuwe Wmo, de Participatiewet en de Jeugdwet) werden ontwikkelingen in het lokaal bestuur op een interactieve manier aan de orde gesteld: Wat gebeurt er als er straks daadwerkelijk lokaal ‘maatwerk’ geleverd wordt, en er grote verschillen tussen gemeenten gaan optreden in de aard, organisatie en kwaliteit van de dienstverlening? Wat als lokale overheden ervoor kiezen om een groot deel van de beleidsontwikkeling en –uitvoering over te dragen aan maatschappelijke organisaties en bedrijven? Wat betekent dat voor de rolverdeling tussen de bestuurslagen in het sociale domein? Zet de 3D-operatie met andere worden niet de bijl aan de wortel van de eenheidsstaat in? En is dat erg?
Festival 2013: Sociale Innovatie
Beperktere budgetten en steeds complexer wordende sociale problematiek vragen om creatieve oplossingen voor beleidsproblemen op terreinen als de zorg, het onderwijs, het milieu en de arbeidsmarkt. Sociale innovatie springt hierop in en draait om strategieën, producten en ideeën die een oplossing willen bieden voor de grote maatschappelijke uitdagingen van deze tijd. Sociale innovatie combineert ‘state of the art’ kennis uit het bedrijfsleven en de wetenschap met de inzet van betrokken individuele burgers en maatschappelijke organisaties, onder de hoede van een faciliterende overheid. Succes lijkt gegarandeerd, maar er blijven nog vele vragen onbeantwoord: Hoe kan de overheid sociale innovatie bevorderen? Hoe verdelen we risico’s, kosten en baten over de betrokken partijen? Hoe kunnen sociale en technologische vernieuwingen worden gecombineerd en verspreid? Welke rol kan en moet de burger spelen in het innovatieproces? Is die burger daadwerkelijk in staat om te kunnen participeren?