Staat van Bestuurskunde
In 2014 en 2015 heeft de Vereniging voor Bestuurskunde zes discussiesessies georganiseerd over het vakgebied van de bestuurskunde: hoe staan we ervoor, waar komen we vandaan en gaan we naartoe?. Aanleiding was het veertig jarig jubileum van de Vereniging. In 2016 is het ook veertig jaar geleden dat de eerste zelfstandige bestuurskundeopleiding haar deuren opende. De sessies worden georganiseerd door het VB-bestuur in samenwerking met de studieverenigingen.
In de eerste bijeenkomst (maart 2014) die plaatsvond in Tilburg gingen prominente Nederlandse bestuurskundigen van de eerste generatie aan. Onder meer prof. dr. Roel in ’t Veld, prof. dr. Arno Korsten, prof. dr. Nico Nelissen, prof. dr. Uri Rosenthal, prof. dr.Ig Snellen, dr. mr. Marten Oosting en prof. dr. Hans Bressers deelden hun analyse over de staat van het vakgebied.
De tweede sessie (juni 2014) ging in op de staat van het Bestuurskundig onderwijs. Hoe kunnen Bestuurskunde-opleidingen studenten voorbereiden op hun rol? In hoeverre voldoen oude curricula en werkvormen nog? Welke innovaties vinden plaats of zijn nodig? Hoe kijken werkgevers en afgestudeerden hier tegen aan? Studenten, docenten, werkgevers en onderwijskundigen gingen in op de huidige staat van het bestuurskunde-onderwijs en de toekomst ervan.
In oktober 2014 vond er een interactief debat plaats over de relatie bestuurskunde en het adviesvak binnen de publieke sector. Overheden maken met grote regelmaat gebruik van bestuurskundig onderzoek, zowel intern als extern aanbesteed. In deze bijeenkomst werd gereflecteerd op de kwestie hoe 'nuttig' de bestuurskunde en 'bestuurskundigen' zijn in de advisering van overheden en publieke organisaties.
Staat van de Bestuurskunde & NIG
De vierde sessie (november 2014) is georganiseerd samen met het Netherlands Institute of Government (NIG) en had als thema de kwaliteit van bestuurskundig en politicologisch onderzoek in Nederland en Vlaanderen. Weten we in het licht van internationalisering en publicatiedruk een goede balans tussen zuiver wetenschappelijk en toegepast onderzoek te vinden?Nemen we in ons onderzoek voldoende kritische distantie tot het openbaar bestuur? Waarom zouden jonge academici moeten kiezen voor een onderzoekersloopbaan?
Staat van de Bestuurskunde: wetenschap
De vijfde sessie (februari 2015), over bestuurskunde als een praktijk- en toepassingsgerichte wetenschap, werd samen met de Campus Den Haag georganiseerd. Het was een ontmoeting tussen wetenschappelijke aanbieders (onderzoekers, opleiders) en politiek-bestuurlijke 'gebruikers' van bestuurskundige kennis (waarvan er sommigen zelf ooit als bestuurskundige zijn opgeleid).
Staat van de Bestuurskunde: promoveren
In november 2015 is er wederom samen met de NIG een sessie georganiseerd over bestuurskundig onderzoek, deze keer over promoveren. Hoe staat het met de kwaliteit van promoveren? Op welke wijze laat promoveren in de bestuurskunde zich verbinden met een meer outputgerichte onderzoeksopvatting? Hoe staat het met de maatschappelijke relevantie van promotieonderzoek?