
Combineren van inzichten uit bestuurskunde en psychologie waardevol voor beleidspraktijk
Steeds vaker maken beleidsmakers gebruik van inzichten uit de psychologie om beleid effectiever te maken, zogenaamde ‘gedragsbestuurskunde’. Dit kan bijvoorbeeld bestuurskundige probleemanalyses en beleidstheorieën verbeteren en labonderzoeken testen in een...

‘The view from the top’: wat weten we over Nederlandse topambtenaren?
Topambtenaren oefenen veel invloed uit op de totstandkoming en implementatie van overheidsbeleid. Ze schakelen rechtstreeks met de politieke top en sturen grote ambtelijke organisaties aan (bij de Nederlandse rijksoverheid zijn ongeveer 120.000 mensen werkzaam), maar...
Bestaat democratische belangenbehartiging richting de Tweede Kamer?
De ogen en oren van de Tweede Kamer: de rol van vertrouwen in contacten met de maatschappij In zijn etnografische schets van het informele besluitvormingscircuit rond het Haagse nieuwscentrum Nieuwspoort uit 2010 concludeerde [simple_tooltip content='Luyendijk, J....

Nederlandse ambtenaren enthousiaster over EU-integratie dan rest van Nederland
[simple_tooltip content='Een eerdere versie van deze bijdrage verscheen in De Hofvijver, de maandelijkse nieuwsbrief van het Montesquieu Instituut, van 27-06-2016']Geschreven door[/simple_tooltip] Caspar van den Berg (Universiteit Leiden); Ellen Mastenbroek (Radboud...
De revival van de gekozen burgemeester – een veilige keuze?
Nederland is binnen Europa een van de weinige landen waar burgemeesters niet worden gekozen maar benoemd. Eens in de zoveel tijd laait de discussie rond de aanstellingswijze van onze burgemeesters op. Zo ook nu, en het blijft niet alleen bij woorden. In 2013 zette het...